onsdag 17. oktober 2012

Onsdag 17 paranoia, småsøstre og Freud

Vil starte "loggen" med en liten unnskyldning til Sarah som jeg glemte navnet på :/ Beklager så mye ganske sikker på at det sitter nå, men jeg er ganske stolt over å ha husket alle andre navn! 

Jan Arves kommentar om at han hadde postet noe på facebook som jeg ikke kunne se, hjalp ikke noe særlig. Kjenner paranoiaen stiger "hva ble skrevet og har det noe med meg å gjøre?". Sikkert ubegrunnet, men en og annen tullete teori dukker allikevel opp fra og til.

Hvis vi da ser bort i fra paranoiaen så har jeg opplevd en dag der jeg har hatt mye tid, jeg har øvd gitar, trent, gjort lekser, prata med venner og flere andre ting. Muligens det morsomste jeg har gjort i dag var å leke med lillesøster på 4 år. Dette er selvsagt ting jeg gjør selv om jeg har tilgang til sosiale medier, men når de er borte så blir jeg raskere ferdig med lekser, når leksene er fort unnagjort så har jeg bedre tid til å gjøre det jeg vil uten å føle at det er noe som henger over meg. Mye enklere å fordype seg inn i leken og fantasien til en 4 år gammel jente når man ikke har mange tanker som gnager i bakhodet. 

Det er kanskje noe i det psykologen Sigmund Freud sa om et "ubehag i kulturen". Han snakket da om at vi mennesker utvikler teknologi for å hjelpe oss og gjøre ting enklere men uten å tenke på at nye hjelpe midler vil gi oss nye problemstillinger som også kunne føre til stress og ubehag. Er ikke de sosiale-mediene på nett et av mange eksempler på dette?



Sry lang blogg post, men blir plutselig mye når man bare sitter å skriver:P Skal gjøre den kortere i morgen. Takk for støtte meldinger, veldig hyggelig med det :)  

Tilslutt: 
Til Christian: "Hva skal man med fiender med venner som dette".
Til "Gud" Takker for en flott bok! Har lest den mye:) liker spesielt johs3:16!

5 kommentarer:

  1. Det er nesten, NESTEN, så jeg får lyst til å prøve det selv. Hvis du ønsker det så kan du jo prøve ut http://getcoldturkey.com/ og slå av alle fristelser? Da er det ingen vei tilbake. Forresten: Av interesse googlet jeg litt og visste du at det finnes en side som heter www.john3-16.net?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for linkene! Men halvparten av opplevelsen er det å klare og å motstå det på egenhånd synes jeg:)

      Slett
  2. Stå på. Vi støtter deg underveis. "Ubehaget i kulturen" skal jeg ta med meg videre. Det nærmer seg en helg uten sosiale medier - går det bra?

    SvarSlett
    Svar
    1. Så langt går det bra. Har lagt noen planer for helgen så jeg kommer forhåpentligvis ikke til å tenke så mye over det, men gjenstår å se.

      Slett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett